Svar angående Skolrapporten

Tack för ert mejl. Vi beklagar att svaret har dröjt – vi ville försäkra oss om att kunna ge er så bra svar som möjligt.

 Vi delar er oro över de återkommande rapporter som visar att många elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i Sverige inte får det stöd de har rätt till enligt skollagen. Det är svårt att exakt fastställa hur många elever i Haninge kommuns grundskolor som är i behov av särskilt stöd. Om vi utgår från Socialstyrelsens uppskattningar i rapporten om läkemedelsbehandling vid ADHD och från Centrum för epidemiologi och samhällsmedicins rapport Autismspektrumtillstånd och ADHD bland barn och ungdomar i Stockholms län, handlar det om cirka 17 procent av Haninges grundskoleelever som har en diagnos som försvårar skolgången. En genomgång visar att drygt 300 elever i kommunen är placerade i en kommunal lärstudiogrupp eller i en kommunal eller fristående särskild undervisningsgrupp.

Haninges skolor följer kontinuerligt upp elevernas utveckling samt elevhälsoteamens processer och rutiner. Även om det sannolikt finns ett mörkertal kan uppföljningarna bidra till att detta minskar i takt med att fler skolor utvecklar sina arbetssätt. Kommunens närvaroteam arbetar idag med cirka 120 elever med varierande grad av skolnärvaro – elever som i många fall inte fått ett fullgott stöd i tid eller i tillräcklig omfattning.

Haningealliansen har också kraftigt ökat skolans finansiering under mandatperioden för att ytterligare stärka skolans möjlighet att möta olika elevers behov. Från att tidigare ha legat under genomsnittet i Stockholms län ligger kommunen numera i topp när det gäller tilldelning av resurser. Vi i den politiska ledningen arbetar nu med att rikta resurserna rätt, så att fler elever får det stöd de behöver.

Just nu utreds möjligheten att starta en kommunal resursskola som kan erbjuda anpassade lärmiljöer och särskilt stöd. Vi bedömer att detta är en nödvändig och effektiv lösning för att förbättra utbildningskvaliteten och likvärdigheten för elever med särskilda behov. Resursskolan kommer i så fall att ha en egen skolledning och särskild kompetens för elever med NPF och andra stödbehov.

För Haningealliansens gruppledare,

Jenny Ekman